Geng Sepet !

Thursday, November 4, 2010

epy deepavali


holla holla..
hello peps !

esok adelah perayaan deepavali oke. so, i dgn bangga nyew nk wish "epy deepavali yea!" hikhik. oke gedik di situ. ohoi..ooiii ! td i ade selongkar meja pakcik google. so, i jumpe facts about deepavali nih. sgt interesting tawuk.

sbelum nih i just tawu deepavali utk hindu then dorg pegi sembahyang kt kuil jek. history behind of celebration i tataw pon. after i baca about their history..whoaah ! ade meening tertentu oke. tetibe i asew cm tgh belajar sejarah. pssttt. i failed sejarah tyme spm. tsk tsk.

after i da berjaya selongkar pakcik google. then i da baca. konon da katam tawuk. i asew i da buley bukak kelas tusyen subjek sejarah. hukhuk. hey. i chegu sejarah !! chegu ta hot dan sgt x cun. ignore statement inih. =.="

oke murid-murid. dengar sinik chegu nk membebel siket. ade gaya chegu ta ?

ape itu deepavali ???

also knonw as pesta cahaya. thats why tyme deepavali, kita nmpk ade byk pkcik2 ngn mkcik india pasang byk pelita kt uma dorg. murid-murid tawuk tak ? masyarakat hindu mengguna kan cahaya sebagai simbolik menyatakan kebaikan akan mengatasi kejatan. haaaa. terer x i jadik chegu ?

pelita

nanti..nanti..ade lagi...

tawuk ta. ingt kite je ke ade semperit ? almond londonnn segala, mereka juge ade oke. tapi yg different nye adelah jenis2 kuih. Muruku, Neiurundai dan Atherasam adelah kuih-muih tradisional mereka. wink. i rasa sgt cerdik pandai sbb bercakap tenantg fact. yeahh !


hey! tawu tak kekadang kita nmpak dorg lukis2 warna-warni kt lantai. oke tu bukan gune watekaler atau kejadah yg sewaktu dgn nyew hokeh. itu adelah Ronggoli Kolam ia adalah lukisan di atas lantai yang diperbuat daripada beras berwarna. tawuk nape dorg wat cenggitu ?? oke ia dipercayai utuk memberi makan kepada serangga-serangga kecil seperti semut.Ini secara tidak langsung menambah pahala si tuan rumah yang membuat Kolam tersebut. wah !

cantik kan ?


****************ikhsan dari pakcik google yg baek aty********************


PAGI DEEPAVALI

Pada pagi Deepavali, masyarakat India akan menggunakan minyak bijian sebelum mandi sebagai tanda simbolik untuk menyucikan diri.Selepas itu, mereka sekeluarga akan berpakaian serba baru dan sembayang. Sejurus itu, anak-anak muda digalakkan sujud di kaki ibu bapa atau orang tua dalam rumah mereka untuk meminta restu.

Pada hari Deepavali, mengikut ajaran agama Hindu, masakan yang dimasak mestilah “vegetarian” hanya makanan yang berasaskan sayur-sayuran (daging tidak digalakkan).Tujuannya adalah untuk mengawal nafsu makan mereka pada hari yang bermakna ini.

SEHARI SEBELUM DEEPAVALI

Sehari sebelum perayaan Deepavali, orang yang beragama Hindu akan membuat upacara sembayang untuk memanjangkan doa untuk yang telah 'pergi' buat selama-lamanya.

Makanan kegemaran yang telah meninggal dunia selalunya disediakan untuk santapan mereka.Makanan tersebut akan dibiarkan seketika dihadapan gambar si mati yang kemudiannya akan di makan oleh anak-anak si mati atau diberi kepada haiwan.


so, lastly i sekali lagik nk wish kt seluruh masyarakat india yg menganut ugama hindu
selamat menyambut deepavali..




p/s : i kesian gilew tgok kengkawan yg mengalami bnjir yg agak teruk plus dasat !
masyarakat india juge salah satu
dari mangsa bencana alam di kedah. pity them ! :(

No comments:

Post a Comment